الثلاثاء، ٢٢ يناير ٢٠٠٨

تربية عسكرية



اولا في البداية هذه مقررة علي طلبة الجامعة

ولازم اعمل التربية العسكريةعلشان احصل

علي شهادة التخرج

قولت خالص اعملها وعلشان انا في اخر سنة في الجامعة

وعايز انجز علشان اشوف مستقبلي واعرف

اتجوز بقي

المهم روحت وانا كنت في غاية الكأبة والممل

لازم اكون في مكان التدريب الساعة7 صباحا

والانصراف الساعة3 عصرا

ايه الملل ده

وكمان الجو برد

لكن بعد اول يوم في التربية العسكرية

وبعد اول تدريب وبعد محاضرة استمرت6 ساعات

حست اني لازم استحمل لان ده

اقل حاجة ممكن اعملها

وعرفت ليه التربية العسكرية مقررة علينا

علشان لو حصل لا قدر الله اي عدوان علي مصر

اقدر علي الاقل اشترك في رد العدوان ويبقي عندي ثقافة

عسكرية

واعرف اشترك في القتال مش بشكل عشوائي لكن بشكل سليم

وبرضه علشان لما ادخل الجيش اقدر استوعب التدريبات بشكل سليم

والرائد اللي بيدرس لينا القواعد العسكرية

رجل صارم عنده الانضباط اهم شي

في نفس الوقت اي حد بيطلب منه اي طلب او اجابة عن سؤال

بجاوب دون تردد

حتي لو السؤال تافه

معلش انا مضطر انني مكتبش حاجة تانية لاني عايز انام علشان لازم

اعرف اقوم الصبح من النوم الساعة5 فجرا

وربنا معايا
هبقي اكمل بعدين
..............................................

ولازم اقول حاجة قبل مانام

اخيرا نورهان رجعت لعالم التدوين

ياه اخيرا


هناك ٨ تعليقات:

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

والله يا هيما
كويس انك بتحاول تدور علي فائده منها لاننا تعبنا وقتها ولكن بجد هتحس بمتعه بعد ما تخلصها
وابقي قولي ايه رأيك في الفميص؟
:))))))

نداء يقول...

استاذ محمد مفيد
انا بعد النهاردة مش هدور علي فائدة انا شوفت يوم كرهت فيه العسكرية واليوم بدا الساعة7.30وانتهي السعاة8.30مساءا يوم .............
المهم
القميص والبنطلون والكاب
ربنا معانا وانا داخل انام برضه

جمعاوى يقول...

هاهاها

كلنا هذا الرجل

أخوك رايح يعملها يوم السبت اللى جاى

دعواتك

غير معرف يقول...

وانا اللى كونت ظلماك وزعلانه منك عشان منزلتش اخر يوم امتحانى معلش ماكونتش اعرف بجد ربنا يصبرك على اللى انت فيه بس والله متقده رناتك اوى يالا خلص وارجع بقى

غير معرف يقول...

على فكرة يا جماعة انا صاحب ابراهيم و احب اقوللكم ان ابراهيم شكله روش طحن فى لبس العسكريه و هشرحهلكم بالمقاسات بالظبط
أولا: البنطلون مقاسه اكس لارج و ابرهيم اساسا بيلبس حاجه اقل من سمول
ثانيا: القميص بقى 2أكس لارج و طبعا ابرهيم بيبقى شكله فيه عمال زى شوال البطاطا
ثالثا: الكاب و ده بقى حدوته لوحده تحس كده ان الكاب كان بتاع سباك قبل كده
و أخيرا: احب ادعيلك يا ابراهيم و اقول
(يا رب يا تريحه يا تاخده)

نداء يقول...

جمعاوي
ههههههههههههههههه
ربنا معاك

نداء يقول...

sara
والله ياسارة التربية العسكرية هيه اللي خلتني اتاخر عن العياد بس والله مكنش قصدي معلش

نداء يقول...

صبري
ماشي ياعم ديه اخرتها تشردني كده
ماشي ياعم انا غلطان اللي خلتك تشوف اللبس ده